בריאות מחוץ לבוקס – איך הכיסא שלכם פוגע לכם את הבריאות.

סביר להניח שכבר שמעתם את המשפט: ”sitting is the new smoking“, ויכול להיות שזה נשמע לכם קצת מוגזם, אבל יותר ויותר מומחים מתחילים לדבר על כך שאורח החיים היושבני שלנו, פשוט הורג אותנו.

דר גיימס לווין (כותב הספר ״Get Up! Why Your Chair Is Killing You and What You Can Do About It״( טוען בספרו כי שעתיים רצופות של ישיבה ביום, מגדילות את הסיכון שלנו למחלות לב, סכרת, כאבי גב, כאבי צוואר ועוד מגוון בעיות אורתופדיות.

הנקודה המעניינת היא, שמחקרים עדכניים רבים, מראים כי הנזקים ארוכי הטווח של ישיבה ממושכת לא תמיד ניתנים לתיקון על ידי פעילות גופנית. זאת אומרת, שאם אתם מתאמנים שעה ביום, אבל מעבירים 9 שעות בישיבה בעבודה, שעת האימון לא תגן עליכם מפני הנזקים של 9 שעות הישיבה, לטווח הרחוק.

הבעיה בפעולת הישיבה היא שזה מרגיש לנו תמים ונוח, הגוף שלנו נכנס בקלות לתנוחה הזאת, אז איך זה יכול להיות כל כך מזיק? כמובן שאם היינו יושבים 15 דקביציבה מושלמת וזזים בכל שאר היום, לא היה כזה עניין סביב ישיבה, אבל לשבת זה כמו לאכול גאנק פוד, קשה לנו לעשות את זה במידתיות.

פתרון ומניעת בעיות הקשורות לישיבה ממושכת הם יחסית פשוטים, אנחנו רק צריכים להקפיד על כמה עקרונות בסיסיים: להגדיל את כמות הפעילות הגופנית שלנו, לשפר את איכות התנועה ביום יום וללמוד לבצע תחזוקה בסיסית לגוף שלנו.

מה לעשות בתכלס?

1.צמצמו את כמות הישיבה האופציונלית שלכםהכותרת אומרת הכל, אל תשבו אם אתם לא חייבים. ברגע שתתייחסו לזה כאתגר, אתם תופתעו לגלות עד כמה ישיבה היא הרגל שפשוט מושרש בנו. כנראה שלא תזרקו מחר את פינת האוכל בבית ועדיין תאלצו לנהוג לעבודה ולשבת במטוסים, אבל אתם יכולים להוריד שעות של ישיבה מהיום שלכם, מבלי לעשות שינויים קיצוניים. סביבת העבודה או הלמידה שלכם היא ההזדמנות הטובה ביותר. נסו לעמוד כשאתם עובדים, אפשר להניח את המחשב שלכם על כמה ספרים או למצוא נקודה גבוהה שבה תוכלו לעבוד. היום יש אפילו שולחנות מתכווננים שניתן לעבור בעזרתם, לעבודה במצב עמידה. שוב, אף אחד לא אומר לכם לזרוק את כל הכסאות בבית, רק לשים לב לרגעים שבהם אתם יושבים כי התרגלתם לשבת ולא כי זאת הצורה הטובה ביותר לעשות את מה שאתם עושים.

2.תשברו את רצף הישיבה שלכםקלי סטארט )דר לפזיותרפיה) ממליץ לזוז במשך 2 דקות על כל 30 דקות של ישיבה. לא מדובר כאן על משהו אינטנסיבי, אלא פשוט על תנועה. תסתובבו במשרד במשך 2 דקות, לכו לעשות לעצמכם קפה, או שפשוט תקומו ותתמתחו. 

יתרון חיובי נוסף לשבירת רצף הישיבה הוא, שסביר להניח שההפסקות הקטנות האלה

יעזרו לכם לתפקד טוב יותר בסביבת העבודה, ויעזרו לכן להיות יותר פרודוקטיביים. בנוסף,  בכל פעם שאתם מקטעים את רצף הישיבה שלכם, אתם מקבלים הזדמנות לתקן את היציבה שלכם כשאתם מתיישבים חזרה ובכך למזער את הנזק שבישיבה.

3. תחזקו את הגוף שלכם באופן קבועאחד הדברים העיקריים שעוזרים לאנשים לעשות שינוי בכל מה שקשור לטווחי תנועה וכאבי מפרקים, הוא שינוי בתודעה. אנחנו צריכים להפסיק לטפל בגוף שלנו רק כשהוא כואב, ולהבין שהגוף שלנו מצריך תחזוק יום יומי. איך הייתם מגיבים אם הייתם שומעים על מישהו שלא מצחצח שיניים ופשוט הולך לרופא שיניים כשכואב לו משהו? מטורף נכון?

ובכן, כולנו עושים את זה עם המפרקים והשרירים שלנו. המפרקים והשרירים שלנו דורשים תחזוקה ותנועתיות.

סביר להניח ששמעתם את המונחמובילטי‘, רוב האנשים מבלבלים תנועתיות (מוביליטי) עם מתיחות. מתיחות מתייחסות להארכת רקמות,  בעוד שהמונח ״מוביליטי״ מתייחס למציאת פתרונות לכל גורם שמפריע לנו לתפקד ולנוע כמו שצריך. זה יכול להיות שרירים מקוצרים, מגבלות במפרקים, בעיות מוטוריות ועוד.

נסו לעקוב אחרי מדריכי המוביליטי המצורפים

https://www.youtube.com/watch?v=l91GmzdbH7g&list=PLzFpE_1iE0KPskb5FSHmqSjgB5oQ6yX79&index=1

לסיכום, סביר להניח שלא תצליחו להוציא את הישיבה מהחיים שלכם, אבל תראו שינויים מדהימים אם תתחילו לשבת בצורה מבוקרת.

נשארו לכם שאלות?

השאירו פרטים וכל התשובות בדרך

כלי נגישות

Powered by - Wemake